15. mei 2019 · Reacties uitgeschakeld voor Re-integratie tweede spoor · Categories: blog

Yes vakantie! Tijdens een heerlijke skidag in Oostenrijk met de familie maak je een val met het snowboard, je breekt je sleutelbeen en bent hierdoor minimaal 6 weken uit de running. Een ski-ongeval zit in een klein hoekje, maar daar gaat wel je fulltime baan in de bouw. En nu? Voor jou vervelend, maar voor jou baas des te meer. Jouw werkgever moet nu een passende oplossing zoeken, maar zal deze oplossing binnen het bedrijf zijn of moet er naar externe opties worden gekeken?

Verschil eerste en tweede spoor

Als je tijdelijk of voor een langere tijd ziek bent, zijn er twee mogelijkheden namelijk het re-integreren binnen je eigen bedrijf of bij een andere werkgever. Echter kan het binnen je eigen bedrijf niet altijd, doordat er misschien wel veel lichamelijke inspanning wordt gevraagd wat niet altijd mogelijk is. Wanneer er geen andere mogelijkheden zijn om jou als werknemer binnen je eigen bedrijf te terug te laten komen, wordt er gezocht naar mogelijkheden bij een ander bedrijf. Re-integratie bij een andere werkgever wordt het ‘tweede spoor’ genoemd. De werknemer zoekt hierin passend werk, afhankelijk van de fysieke en mentale capaciteiten van de werknemer, het opleidingsniveau en zijn werkervaring.

Hoe gaat dit in praktijk?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; het inzetten van een 2e spoortraject is een wettelijke verplichting voor de werkgever van het bedrijf waar jij werkzaam bent. Je kan er dus niet aan ontkomen. Het begint allemaal vanaf de achtste ziekteweek. Voor de werkgever is het niet gemakkelijk om een zieke werknemer te herplaatsen dus wordt hiervoor vaak een extern bureau ingeschakeld. Vooral in kleinere organisaties is het vaak moeilijk om ander passend werk te vinden voor de zieke werknemer.

Conflicten binnen re-integratie

Door het inzetten van re-integratie tweede spoor kunnen er conflicten ontstaan op de werkvloer. Het is wel van belang om dit tijdig op te lossen. Mocht hier niet goed over gecommuniceerd worden, dan zal dit een enorme impact hebben op zowel de werknemer als de werkgever. Je bent teleurgesteld want er is een kans dat je je baan dreigt te verliezen door het tweede spoor. Deze teleurstelling wordt vaak ondervonden door te weinig communicatie en dus extra reden om dit op tijd uit te spreken met je werkgever. Mocht je er met jouw werkgever niet uitkomen, dan is er ook altijd een mogelijkheid om advies te vragen bij het Juridisch Loket. Dit loket kunt u in elke gemeente vinden.

29. december 2018 · Reacties uitgeschakeld voor Wat is het verhaal achter uw ‘story’? · Categories: blog

Zo lang er mensen bestaan worden er al spannende verhalen verteld. Verhalen zijn sinds onze geboorte al een onderdeel van ons leven. Maar waarom is ‘storytelling’ zo’n krachting communicatiemiddel? Er is toch helemaal niets nieuws aan verhalen vertellen?

Welke boodschap overbrengen

Er zijn talloze manieren om te communiceren. Maar de beste manier om uw publiek naar u te laten luisteren, is om verhalen te vertellen. Levensechte verhalen over wat u en uw organisatie drijft, verhalen die mensen raken. Een pakkende anekdote, een persoonlijke invalshoek, een detail dat beklijft: ze blazen leven in de boodschap die u wilt overbrengen.

Storytelling

Het toepassen van verhaalvormen en verhaaltechnieken met als doel jouw boodschap optimaal te communiceren wordt ook wel ‘storytelling’ genoemd. Het gebruik van de Engelse term onderscheidt het doelmatig gebruiken van verhalen, van de kunst van het ‘verhalen vertellen’ die als doel heeft mensen te vermaken of in contact te brengen met bronnen van wijsheid die de werkelijkheid van het hier en nu overstijgen.

Wereld van cijfers

Om een ‘story’ te kunnen vertellen moeten we de buitenwereld, de werkelijkheid, in ons hoofd kunnen bevatten om er iets mee te kunnen. We moeten een ‘mentale representatie’ hebben van alles wat we uit onze zintuigen of uit onze herinnering binnenkrijgen, anders kunnen we er niets mee. Denken wij bijvoorbeeld aan een balans, dan helpen de aanduidingen boven de kolommen wel een beetje om te begrijpen waar het over gaat. Maar over het algemeen begrijpen wij niet waar de balans inhoudelijk over gaat. Een aanvullende verhaal en uitleg zou een voorstelling kunnen geven wat de wereld van cijfers in werkelijkheid betekenen.

Verschillende verhaalvormen

Omdat we met onze communicatie voortdurend proberen de juiste representatie van de werkelijkheid in het hoofd van een ander te krijgen, is het bestuderen van het fenomeen verhaal onmisbaar. Er zijn allerlei verschillende verhaalvormen, die allemaal hun eigen draai geven aan de voorstelling van de werkelijkheid. Vanuit het doel dat je met je communicatie hebt (bijvoorbeeld inspireren, motiveren, corrigeren, positioneren) kun je op zoek naar de verhaalvorm die het beste past. Voor het vinden van de fijne nuances kan het helpen om ‘de kunst af te kijken’ van vertelkunstenaars.

Training ‘Storytelling’

In een training storytelling maakt u kennis met de uitgangspunten van het eeuwenoude ambacht van verhalen vertellen. Thema’s die aan de order komen zijn onder anderen
– Wat is storytelling?
– Wanneer gebruik je het wel en niet?
– De kracht van details.
– De persoonlijke anekdote: kansen en valkuilen
– Helder denken, beter schrijven

30. juni 2018 · Reacties uitgeschakeld voor Laksheid en onervarenheid grootste oorzaak van letsel op de werkvloer · Categories: blog · Tags: , ,

 

Werknemers in de bouw en de technische sector worden in de loop der jaren steeds lakser als het gaat om het dragen van de werkkleding op de werkvloer. Oordoppen worden bij korte snelle klussen afgelaten en handschoenen kunnen al snel wel in de klusbus blijven liggen. Zeker naarmate de routine in een bedrijf toeneemt zocht ik ook voor een toename in de laksheid waarmee er met de veiligheid wordt omgesprongen.

Onlangs werd dit nog eens pijnlijk duidelijk in een nieuwsbericht  van de NOS. Hierin werd tevens vermeldt dat de veiligheid ook nog een ander factor kent die de veiligheid sterk beïnvloed wordt door de grote toename van zzp’ers en verschillende aannemers op een klus. Op de werk of bouwplaats ontstaan er dan vele verschillende werkmethodes en neemt de onervarenheid sterk toe. Een factor waar weinig invloed op uit te oefenen is. Laten we ons nu dan ook even richten op het onderdeel waar we wel veel aan kunnen doen op de werkplaats: de werkkleding. We geven je paar goede tips om letsel tot het minimum te beperken.

Tip 1: Draag lichamelijke bescherming

Draag ten alle tijden oorkleppen, kniebeschermers en handschoenen om de vitale delen van het lichaam goed te beschermen. Je koopt er niks voor om door laksheid later met de problemen te zitten. Want heb je er al eens over nagedacht wat de gevolgen kunnen zijn. Als je nog een jong en vitaal lichaam hebt lijkt er niet snel wat aan de hand. Maar op latere leeftijd zou het je een slechte rug, versleten knieën of een suis in je oren kunnen opleveren. Ongemakken waar je echt niet op zit te wachten, geloof ons maar. Dus ook als je snel even iets wilt doen, vergeet dan niet even de beschermende elementen aan te doen.

Tip 2: Zorg voor een goede werkhouding

Beschermende werkschoenen zijn een must voor mensen die actief in de bouw en de technische sector. Niet alleen zorgen ze voor bescherming van de voeten voor vallende voorwerpen maar ook zorgen ze voor een goede werkhouding. Tenminste als de goede werkschoen worden gekozen. Ze mogen namelijk niet te krap zitten maar de voeten mogen ook weer niet schuiven want dat kan blaren opleveren. Maar ook voor zweetvoeten. Draag voor het voorkomen van zweet  ook goede werksokken en let hierbij voor welke temperatuur ze geschikt zijn. Het label die je aantreft bij de sok kan je hier meer over vertellen. De garen van de sok kunnen daarnaast ook nog speciale eigenschappen hebben zoals antibacteriële garen e.d. Deze antibacteriële garen zorgen ervoor dat schimmels minder snel de kans hebben om zich te kunnen nestelen tussen de tenen

Tip 3: Loop de werkomgeving na op veiligheid

Zorg voor een veilige toegang  tot alle werkplekken, houd de omgeving netjes en van vrij van gevaarlijk obstakels. Ruim afval en gereedschap regelmatig op en sla stabiele opslag van alle materialen. Controleer regelmatig de veiligheid van al het gereedschap en of alle beveiligingen op dit gereedschap nog goed werken. Bekijk ook of er geen kabels beschadigd zijn. Verwijder dus geen kapjes en andere  veiligheidsfuncties om even snel een taak uit te kunnen voeren. Het is de onveilige situatie niet waard! Gebruik ook geen gevaarlijke stoffen en als je dit wel doet zorg er dan wel voor dat je een mondkapje draagt of een zuurstofmasker.

Tot slot…

Bekijk ook de voorschriften van de ARBO dienst nog eens goed. Zei bieden ook veel richtlijnen aan om ervoor te zorgen dat je een lang en plezierige arbeidsperiode kan hebben.

 

29. mei 2018 · Reacties uitgeschakeld voor Re-integratie op de werkplek · Categories: blog

Personeel dat moet re-integreren op de werkplek hebben tijd en aanpassing nodig om weer volledig aan het werk te kunnen gaan. De begeleiding en aanpassing van werkomstandigheden krijgen hiermee meer aandacht naar het personeel toe.

Oorzaak

Er zijn diverse oorzaken waardoor personeel uitvalt door ziekte, zij het door fysieke of psychische aandoeningen. Het is nooit leuk voor iemand om door ziekte niet meer te kunnen werken. Dit geldt ook voor de werkgever die iemand tijdelijk verliest als kracht op de werkvloer. De oorzaken zijn zeer divers maar kennen allemaal bijna dezelfde problematische kenmerken:

  • uithoudingsvermogen
  • concentratie
  • vermoeidheid

Fysieke aandoeningen

Die komen niet per se alleen door fysiek letsel waardoor iemand niet meer kan werken, maar ook de behandeling voor een ziekte, ook dit kan gezien worden als fysieke problemen wanneer iemand bijvoorbeeld geopereerd moet worden en daardoor wel fysiek moet aansterken.

Psychische problemen

Deze hebben vooral een mentale aanslag op de arbeidsgeschiktheid van mensen. Hierdoor kunnen zij minder geconcentreerd werken en heeft de psychische intensiteit gevolgen voor het fysieke zoals bijvoorbeeld uithoudingsvermogen en vermoeidheid.

Werkomgeving

De re-integratie die mensen na verloop van tijd moeten maken is om langzaam weer aan het werk te gaan en zien hoe snel men weer aan kan sterken. Het heeft geen zin om iemand direct weer volledig aan het werk te zetten omdat dit gevolgen heeft voor het herstel van de persoon. Ook een werkgever mag dit proces niet overhaasten omdat de verantwoordelijkheid ook bij de werkgever ligt.

Aangepaste werktijden

Eerst zal de persoon een paar uurtjes per dag met tussendoor een dag rusten totdat dit opgebouwd kan worden met meer uren en meer werkdagen tot de persoon volledig hersteld is.

Aangepaste werkomgeving

Mensen die normaal gesproken fysiek werk uitvoeren kunnen zolang er hersteld moet worden ander of lichter werk aangeboden krijgen binnen het bedrijf om de last zo laag mogelijk te houden.

Mensen die een zodanige herstel nodig hebben maar wel moeten integreren kunnen ook met fysieke middelen ondersteund worden in het werkproces tijdens de re-integratie. Aangepaste bureaus of stoelen op kantoor kunnen bijvoorbeeld helpen de ergonomie te verbeteren.

Resultaat

Als doel heeft re-integratie natuurlijk het volledig herstel van de werknemer, maar tegelijk ook het werk herstellend vermogen van de werknemer is belangrijk. Hierdoor is een goede plan van aanpak nodig bij de re-integratie op de werkvloer.

Vaak hebben werkgevers contact met een arbo-arts die als bemiddelaar kan dienen in het volgen van de re-integratie. Deze persoon maakt dan ook de afspraken over de re-integratie met de werknemer en monitort de voortgang met tussen evaluaties met de werkgever en werknemer.

Het re-integratietraject kan maanden in beslag nemen en daarom is het goed voor de werknemer te weten wat diens rechten en plichten zijn. Maar met een goede plan van aanpak kunnen de problemen duidelijk worden opgelost en wordt het re-integratietraject een proces van herstel en niet een proces van moeten werken.

30. maart 2018 · Reacties uitgeschakeld voor REPUTATIE OF IMAGO VAN UW BEDRIJF VERBETEREN? · Categories: blog

Hoe wordt uw bedrijf gezien door uw klanten en het grote publiek? Is het nodig om te werken aan de reputatie of imago van uw bedrijf? Een goede reputatie kan de sleutel tot succes zijn, maar een slechte reputatie kan bedrijven de kop kosten.

Wanneer een bedrijf eenmaal een slechte reputatie heeft opgebouwd, kan het soms erg lastig zijn om hier vanaf te komen. Vaak worden de termen reputatie en imago door elkaar gehaald.

Verschil reputatie en imago

Reputatie: De ervaring van personen, zoals klanten, die een relatie hebben (gehad) met een bedrijf.

Imago: Het beeld wat het grote publiek heeft van een bedrijf, zonder dat er sprake is geweest van een daadwerkelijke ervaring met het bedrijf.

Het imago van het bedrijf staat voor hoe het grote publiek denkt over het bedrijf. Om het imago te beïnvloeden worden er verschillende technieken gebruikt, zoals marketing en public relations. Door middel van het imago dat je hebt opgebouwd, kun je potentiële klanten binnenhalen. Eenmaal binnengehaald krijgen deze klanten een daadwerkelijke ervaring met de producten en/of diensten van het bedrijf. Wanneer dit niet overeenkomt met de verwachtingen die ontstaan zijn bij het imago, kan uw reputatie hieronder lijden.

Reputatie is eenmaal niet te koop en moet langzaam worden opgebouwd. Er wordt weleens gezegd dat reputatie het meest duurzame verdienmodel is van het bedrijf. Een klant die tevreden is zal meer producten of diensten afnemen en/of andere personen vertellen over zijn of haar ervaringen met het bedrijf.

Bedrijven met een goede reputatie

Een goede reputatie kan een bedrijf maken of breken. Zie bijvoorbeeld wat het Volkswagen schandaal heeft gedaan met de altijd zo sterke reputatie van de Duitse autofabrikant. Volkswagen is iedere dag keihard bezig om reputatie- en imagoverlies te beperken. Welke bekende bedrijven hebben hun zaakjes wel uitstekend op orde wanneer het aankomt op internationale reputatiemanagement?

BMW, de Duitste autofabrikant, mag zich voor de tweede jaar op rij de ‘meest gerenommeerd bedrijf ter wereld’ noemen. Daar kan Volkswagen na de afgelopen maanden wel wat van leren.

Op nummer 2 in de lijst van de meest gerenommeerd bedrijven ter wereld vinden we The Walt Disney Company. De The Walt Disney Company is de grootste mediaconglomeraten ter wereld.

Op nummer 3 van de lijst vinden we Rolex, de bekendste horlogomerk ter wereld.
Verder vinden we in de lijst bedrijven zoals Appel, Samsung, Google, Sony, Microsoft, Adidas, Nike, Amazon, Canon, Mercedes Benz etc. Dit onderzoek is gedaan door ‘Reputation Institute’. Wil je meer info over het onderzoek, bezoek de website.