30. maart 2018 · Reacties uitgeschakeld voor REPUTATIE OF IMAGO VAN UW BEDRIJF VERBETEREN? · Categories: blog

Hoe wordt uw bedrijf gezien door uw klanten en het grote publiek? Is het nodig om te werken aan de reputatie of imago van uw bedrijf? Een goede reputatie kan de sleutel tot succes zijn, maar een slechte reputatie kan bedrijven de kop kosten.

Wanneer een bedrijf eenmaal een slechte reputatie heeft opgebouwd, kan het soms erg lastig zijn om hier vanaf te komen. Vaak worden de termen reputatie en imago door elkaar gehaald.

Verschil reputatie en imago

Reputatie: De ervaring van personen, zoals klanten, die een relatie hebben (gehad) met een bedrijf.

Imago: Het beeld wat het grote publiek heeft van een bedrijf, zonder dat er sprake is geweest van een daadwerkelijke ervaring met het bedrijf.

Het imago van het bedrijf staat voor hoe het grote publiek denkt over het bedrijf. Om het imago te beïnvloeden worden er verschillende technieken gebruikt, zoals marketing en public relations. Door middel van het imago dat je hebt opgebouwd, kun je potentiële klanten binnenhalen. Eenmaal binnengehaald krijgen deze klanten een daadwerkelijke ervaring met de producten en/of diensten van het bedrijf. Wanneer dit niet overeenkomt met de verwachtingen die ontstaan zijn bij het imago, kan uw reputatie hieronder lijden.

Reputatie is eenmaal niet te koop en moet langzaam worden opgebouwd. Er wordt weleens gezegd dat reputatie het meest duurzame verdienmodel is van het bedrijf. Een klant die tevreden is zal meer producten of diensten afnemen en/of andere personen vertellen over zijn of haar ervaringen met het bedrijf.

Bedrijven met een goede reputatie

Een goede reputatie kan een bedrijf maken of breken. Zie bijvoorbeeld wat het Volkswagen schandaal heeft gedaan met de altijd zo sterke reputatie van de Duitse autofabrikant. Volkswagen is iedere dag keihard bezig om reputatie- en imagoverlies te beperken. Welke bekende bedrijven hebben hun zaakjes wel uitstekend op orde wanneer het aankomt op internationale reputatiemanagement?

BMW, de Duitste autofabrikant, mag zich voor de tweede jaar op rij de ‘meest gerenommeerd bedrijf ter wereld’ noemen. Daar kan Volkswagen na de afgelopen maanden wel wat van leren.

Op nummer 2 in de lijst van de meest gerenommeerd bedrijven ter wereld vinden we The Walt Disney Company. De The Walt Disney Company is de grootste mediaconglomeraten ter wereld.

Op nummer 3 van de lijst vinden we Rolex, de bekendste horlogomerk ter wereld.
Verder vinden we in de lijst bedrijven zoals Appel, Samsung, Google, Sony, Microsoft, Adidas, Nike, Amazon, Canon, Mercedes Benz etc. Dit onderzoek is gedaan door ‘Reputation Institute’. Wil je meer info over het onderzoek, bezoek de website.

Comments closed.